Savjeti za njegu automobila

  • Home
  • /
  • Savjeti za njegu automobila

Dolijte ulje: Zašto? Kada? i Kako?
Zašto je potrebno da redovno provjeravate nivo ulja ?

Zahvaljujući prednostima u tehnologiji motora, današnja vozila su pouzdanija i imaju znatno duže servisne intervale nego stariji modeli, čak nekoliko hiljada kilometara više. Naravno, ovo su dobre vijesti.
Takođe, sada je neophodno kontrolisati nivo ulja redovno i dolivati kada je to neophodno. Ako to ne činite rizikujete zdravlje vašeg motora. Kako nivo ulja opada preostalom ulju u vašem motoru je potrebno više truda, postaje prljavije i brže se degradira a kao rezultat ima nize performanse vašeg vozila.
Ne mnogo kasnije, vaš motor cće biti u opasnosti zbog povećanog habanja, pregrevanja pa čak i zastoja.

Kada da provjerite nivo ulja?
U idealnom slučaju to bi trebalo raditi jednom nedjeljno, kako i preporučuje većina proizvođača automobila. Ukoliko nivo ulja opadne sa maksimuma na minimum poslije manje od 1500 km trebalo bi da provjerite vaš motor. Potrošnja ulja se razlikuje u zavisnosti od vrste vozila kao i od stilova vožnje.

Kako provjeriti i doliti ulje?

  1. Parkirajte na ravnoj površini, isključite motor i sačekajte 3-4 min da bi dozvolili ulju da se slegne.

  2. Izvicite šipku za mjerenje ulja, obrišite je prije mjerenja i vrati te je nazad.

  3. Ako je ispod maksimuma, provjerite upustvo da utvrdite koliko treba da se dolije ulja..

  4. Skinite poklopac za dolivanje ulja sa vrha motora. Dolijte ulje i zavrnite poklopac.

  5. Skinite poklopac za dolivanje ulja sa vrha motora. Dolijte ulje i zavrnite poklopac.

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Često postavljena pitanja.

1. Koja je razlika Između potpuno sintetičkog i polusintetičkog motornog ulja?
Sva motorna ulja proizvode se od baznih ulja i aditiva. Potpuno sintetička motorna ulja sadrže 100% nekonvencionalnih, visokoperformantnih tečnosti. Polusintetička ulja (takođe zvana “mješavine”) sadrže manji postotak tih visokoperformantnih tečnosti u kombinaciji sa konvencionalnim uljem. Mobil 1 je potpuno sintetičko motorno ulje.

2. Šta čini sintetičko motorno ulje boljim od konvencionalnog motornog ulja?
Performansa sintetičkih ulja – a naročito Mobila 1 – je snažnija, posebno u pumpanju i protoku pri niskim temperaturama i stabilnosti i zaštite od taloga pri visokim temperaturama. Neposredna korist od tih osobina su manje habanje i duži radni vek motora. Sem toga, konvencionalna ulja takođe sadrže daleko veću količinu nečistoća kao što su sumpor, reaktivni i nestabilni hidrougljenici i drugi nepoželjni zagađivači koji se ne mogu u potpunosti odstraniti konvencionalnom preradom sirove nafte.

3. Je li istina da je novim motorima potreban period razrade pomoću konvencionalnog motornog ulja?
To je mit. U prošlosti je razrada motora bila potrebna da bi se odstranili eventualni metalni otpaci (to jest opiljci) ili abrazivni materijal zaostao u motoru posle mašinske obrade, kao i da bi se ventilima i prstenovima omogućilo da propisno “legnu”. Danas se motori grade uz daleko strože tolerancije, sa veoma poboljšanom mašinskom obradom i u daleko čistijim uslovima nego što je bio slučaj sa motorima od pre 10 ili 20 godina. Tekuća tehnologija proizvodnje motora ne iziskuje period razrade pomoću motornih ulja na bazi nafte. Štaviše, Mobil 1 je ulje koje mnogi vodeći proizvođači vozila kao što su Porsche, Mercedes Benz, Cadillac,Aston Martin i veliki broj drugih biaju za standardno fabričko punjenje kod prve ugradnje motora. Dakle, Mobil 1 je često već upotrebljen u automobilu još pre nego što ste ga odvezli iz prodajnog salona.

4. Može li se konvencionalno ulje mešati sa Mobilom 1?
Da, Mobil 1 je sasvim kompatibilan sa konvencionalnim motornim uljima, polusintetičkim i drugim sintetičkim motornim uljima ako se ukaže potreba za njihovim mešanjem. Međutim, razblažavanjem Mobila 1 umanjiće se njegova bolja performansa.

5. Mogu li se mešati razne marke ulja?
Da, potpuno sintetička ulja Mobil 1 su sasvim kompatibilna sa drugim markama ulja. Nije potrebno ispiranje.

6. Šta to daje ulju sposobnost da izvrši sve ove zadatke?

Ulje se sastoji od baznih ulja i aditiva. Aditivi su sastojci koji pomažu ulju da, uz osnovnu ulogu podmazivanja, vrši i određene druge funkcije.

7. Mogu li sa Mobilom 1 da upotrebim neki dodatak uljima i/ili zaštitno sredstvo za motore?
To ne preporučujemo. Ako ulje koje koristite odgovara specifikaciji koju traži proizvođač vašeg vozila, to ukida potrebu dodatnih aditiva u motornom ulju. Uzevši u obzir sveobuhvatno testiranje i projektantsku tehniku koja je ušla u Mobil 1, korišćenjem tih dodataka ništa se ne može dobiti.

8. Šta je viskoznost i zašto je ona važna u motornim uljima?
Prosto rečeno, viskoznost se odnosi na “gustinu” tečnosti. Tečnost koja je “retka” ili niske viskoznosti lako teče – dobar primer je voda. S druge strane, med je primer “guste”, odnosno, visokoviskozne tečnosti. Ali viskoznost jedne tečnosti nije uvek ista. Ona se menja s temperaturom. Na primer, motorno ulje je gušće kad je hladno a ređe kad je toplo. Tehnologijom proizvodnje pokušava se da se u motornim uljima savlada ta promena viskoznosti i obezbedi da ulje pri visokim temperaturama ostane dovoljno gusto da stvori zaštitni film na motornim delovima, a da na niskim temperaturama ostane dovoljno retko da brzo dopre do vitalnih delova motora.

9. Na šta se odnosi izraz “multigradno”?
Multigradna ulja su multiviskozna ulja projektovana za performansu u širem rasponu temperatura od starijih, “monogradnih” ulja. Multigradna ulja nose dve klasifikacione oznake SAE (Society of Automotive Engineers – Udruženja inženjera automobilizma),
n. pr. 0W-40. Niža brojka ispred slova “W” označava viskoznost ulja na niskim temperaturama – što je ovaj broj niži to ulje lakše teče. Slično tome, drugi deo klasifikacije po viskoznosti označava viskoznost ulja na visokim temperaturama –
što je taj broj veći to je gušći uljni film.

10. Zašto mi je za starija vozila potrebna viskoznija (gušća) tečnost?
Napredna tehnologija motora sa strožim tolerancijama (n. pr. zazorima između prstena klipa i zida cilindra) dozvoljava korišćenje ulja niže viskoznosti bez povećanja potrošnje ulja ili habanja. Starija tehnologija odnosno stariji motori obično imaju veće tolerancije te im je potrebno gušće, to jest, viskoznije ulje da bi održali zaštitu i smanjili potrošnju ulja.

11. Šta je to tako posebno kod ulja Mobil 1 Extended Life 10W-60 što ga čini naročito pogodnim za starija vozila?
Kao što je objašnjeno u Pitanju 10, razlog je delom taj što veći stepen viskoznosti znači “gušće” ulje podesnije za potrebe starijeg motora. Mobil 1 Extended Life 10W-60 uz to sadrži i posebne sastojke smišljene da revitalizuju zaptivke u motoru kako bi smanjili gubitak ulja kao i da povećaju zaštitu među pokretnim delovima.

12. Mogu li u svom vozilu, bez obzira na njegovu starost, da upotrebim bilo koji proizvod iz asortimana Mobil 1?
Pošto je svaki proizvod iz asortimana Mobil 1 formulisan tako da pruži izuzetnu performansu i zaštitu, slobodno možete da upotrebite bilo koji od proizvoda Mobil 1 bez obzira na starost vašeg vozila. Ipak, možda nećete imati svu korist koje bi moglo biti sa proizvodom konkretno prilagođenim starosnom dobu i konstrukciji vašeg motora. Uvek proverite u priručniku za korisnika specifikaciju preporučenu za vaše vozilo.

13. Imam stariji automobil u kome koristim Mobil 1 0W-40. Treba li sada da pređem na proizvode klase 5W-50 ili 10W-60?
Ako ste koristili Mobil 1 tokom čitavog radnog veka vašeg vozila trebalo bi da vam je motor u odličnom stanju i da mu nije nužna dodatna pomoć koju pružaju viskoznije formulacije.