Razgovor o tehnologiji s Bruceom W. Crawleyjem

  • Home
  • /
  • Razgovor o tehnologiji s Bruceom W. Crawleyjem

Bruce W. Crawley jedan je od najistaknutijih tehničkih stručnjaka kompanije ExxonMobil, nakon što se pridružio kompaniji 1982. g. On vodi tim naučnika i inženjera koji razvijaju inovativne proizvode i podržavaju partnerstva u motosportu u više kategorija širom sveta.

Trkačka staza najbolja je pozornica za prezentaciju novih tehnologija i inovacija. Napredni proizvodi koriste se u trkačkim automobilima kako bi poboljšali njihove performanse i efikasnost. Motosport definiše Mobil 1. Vrhunski automobilizam je sastavni deo procesa u kojem ExxonMobil razvija tehnologije i neprestano pomera granice.

 

Kod trka se sve uvijek vrti oko poboljšanja, i to vrlo brzim tempom – trkački tim je u potrazi za poboljšanjem svake dvije nedjelje. Čak i najsitnija poboljšanja mogu napraviti razliku u tome hoće li se pobijediti ili ne. Tajna je u sposobnosti za inovaciju i prilagođavanje.

Kako su se tehnički zahtjevi Grand Prix trka promjenili, tako je Mobil 1 tim brzo i uspješno razvio svoje proizvode kako bi ostao u vrhu takmičenja, baš kao što se i automobili prilagođavaju kontinuirano tokom svake sezone. U 2015. g., kada je vozačima dozvoljeno samo četiri motora po sezoni, novo Mobil 1 motorno ulje razvijeno je za motor Honda RA615H kako bi se motor održao čistim te se smanjilo trenje i habanje.

Dugovječnost i performanse od osnovnog su značenja u Grand Prix trkama, gde se od svakog motora očekuje da izdrži hiljade kilometara, pri čemu mora da pruža sve više snage iz sve manje radne zapremine. Maziva moraju da održe unutrašnju površinu motora čistom i bez stvaranja naslaga, i što više da spriječe habanje.

Hidraulički sistem bitan je u gotovo svim aspektima konstrukcije Grand Prix automobila. Hidraulika kontroliše promjenu stepena prenosa, pokretanje gasa, zatvaranje diferencijala, kvačilo i sistem za smanjenje otpora – DRS (Drag Reduction System). Čak kontroliše i upravljački sistem koji je vrlo važan za funkcionalnost automobila. Jednostavno rečeno, hidraulika je nervni sistem automobila i, prije svega, mora da bude 100% pouzdana.

Mobil SHC ™ hidrauličko ulje osigurava da je hidrauličko ulje u Grand Prix automobilima sposobno da isporuči optimalna radna svojstva, a projektovano je za rad na nevjerovatnih 200 bara, podnoseći temperature od preko 100°C (212°F). Baš kao i motorna i menjačka ulja, hidrauličko ulje mora da radi pod izuzetno visokim temperaturama, i da pokreće sistem efikasno, sa što je moguće manjom količinom samog ulja, uz maksimalnu efikasnost.

Kako bi se omogućile maksimalne performanse na svakoj Grand Prix trci, Mobil 1 inženjeri kontinuirano sprovode strogi program uzorkovanja i analize proizvoda, osiguravajući njihove radne osobine. Hidrauličko ulje i hidraulički sistem od osnovnog su značenja za rad Grand Prix automobila, i ukoliko svi hidro sistemi ne funkcionišu ispravno, automobil će stati na stazi.

Mjenjač je izuzetno važan za postizanje uspjeha prenoseći snagu motora do pogonskih točkova. To znači da je neophodno osigurati da su zupčanici u mjenjaču zaštićeni, dobro podmazani, kao i da se obezbijedi termička zaštita, odnosno odvodi toplota koja se stvara u mjenjaču. Sve pomenuto dio je izazova za dizajnere mjenjača, kao i za projektante ulja i tehnologe u Mobil 1.

Mobil 1 mjenjačko ulje jedinstveno je ne samo po tome što štiti mjenjač, već i zbog toga što mora efikasno osigurati da se gotovo sva snaga motora prenese na brzinu na stazi. Zbog svega ovoga Mobil 1 mjenjačko ulje je jedno od strogo povjerljivih pomoćnih sredstava za postizanje maksimalnih performansi za najbolje svjetske trkačke timove.

Na primjer, mjenjač u Grand Prix automobilima jedno je od najekstremnijih okruženja u kojem se očekuje da ulje vrhunski funkcioniše. Opterećenja unutar mjenjača su ogromna, od velikog broja obrtaja komponenti, preko vibracija, pa do visokih temperatura i centrifugalnih sila. Pritisci kontakata između zupčanika mogu se mjeriti u gigapaskalima, što je na nivou pritisaka koji nastaju pri pomjeranju tektonskih ploča koje uzrokuje potrese. To je dovoljno pritiska da se fizički deformiše čelik. Ovi ekstremni uslovi mjenjač trkačkog automobila čine savršenim testom za nove ideje i uzbudljivim izazovom za razvoj novih proizvoda.

Mobil 1 snabdijeva proizvodima vrhunskih karakteristika mnoge trkačke timove u auto sportu širom svijeta. Osim toga, pruža podršku i van staze, koja stiže od strane stručnih inženjera, pomažući poboljšanju pouzdanosti, i smanjenju rizika da automobili ne završe svoju trku.

Mike Frost, jedan od trkačkih inženjera, prisutan je na svakoj Grand Prix trci, i ključni je član McLaren-Honda tima. Analitički centar kompanije ExxonMobil, koji on koristi, pruža timu, praktično trenutno, informaciju o stanju motora, mjenjača i hidraulike. Ova laboratorija van staze uključuje spektrometar za mjerenje emisija iskri, koji se koristi za mjerenje čestica u motornom ulju, mjenjačkom ulju i hidro ulju. Kada se automobil vrati u garažu nakon svakog boravka na stazi, uzorak motornog ulja uzima se i testira na licu mjesta, što pomaže u ranom dijagnostikovanju problema.

Testiranje, tj. analiza ulja može da otkrije vrlo precizno postojanje čestica metala, koje ukazuju na trošenje metala, kao i nečistoće, uključujući olovo, indijum, bakar, kalaj i gvožđe, koje mogu biti sitne kao jedna desetina širine ljudske vlasi. U roku od nekoliko minuta uzimaju se uzorci, pravi se analiza, te je moguće prijaviti timu informaciju o dijagnostikovanju problema, poput kvara ležaja ili preteranog trošenja zupčanika. To daje priliku timu da postavi obrambenu strategiju, izbjegavajući na taj način stroge kazne za promjenu motora ili mjenjača tokom trkačkog vikenda. Na ovaj način se povećava i pouzdanost i sposobnost automobila da izdrži do kraja trke.

Bolji rezultati u auto sportu stvaraju se kroz poboljšanje svakog pojedinog aspekta trkačkog automobila. Cilj je dobiti što više snage, što je moguće efikasnije, i od motora preko prenosa dopremiti tu snagu do točkova. Neki od skrivenih elemenata tehnologije točkova doprinose povećanju brzine po krugu, pa su ležajevi točka jedna važna, ponekad zanemarena, komponenta.

Kada je riječ o gumama, timovi pokušavaju da postignu što je više moguće trenja kako bi se proizvela što veća vučna sila. Ležajevi točkova rade potpuno suprotno gumama, i u njima se trenje mora smanjiti što je više moguće kako bi se maksimalno povećala brzina.

U NASCAR trkama od ležajeva točkova se očekuje da se nose sa ekstremnim opterećenjima, da besprekorno izvedu stotine hiljada obrtaja, kao i da rade na visokim temperaturama. Mobilith SHC™ mast omogućuje ležajevima točkova da efikasno rade u takvim ekstremnim uslovima, prenoseći djelotvornije snagu na točkove. Ova mast takođe pomaže u smanjenju potrebnih uvodnika vazduha za glavčine točka. Manji uvodnici znače i bolju aerodinamiku automobila i više neporemećenog laminarnog strujanja vazduha, što znači više aerodinamičkog potiska. Na kraju, bolje podmazivanje ležajeva točka dovodi do poboljšanja vremena po krugu.